Cilvēks, koks, kultūrvērtība

14.09.2025.

  1. septembrī Taurupes pamatskolas skolēniem Ogres novada pašvaldības projekta papildus aktivitāšu veikšanai ietvaros notika izzinoši radoša nodarbība “Cilvēks, koks, kultūrvērtība”, kurai bija divas daļas – teorētiskā un praktiskā.

Teorētiskajā daļā bija iespēja noskatīties oriģinālu dokumentālo filmu par Latvijas kokamatniecību,  tika apskatīta koku plašā izmantojamība dažādās sadzīves jomās. Skolēni uzzināja par katra koka īpašībām, kādus priekšmetus var izgatavot, atbildēja uz uzdotajiem jautājumiem un uzdeva savējos darbnīcas organizatoriem.

Praktiskajā daļā bija iespēja iepazīt un dzīvē izmēģināt dažādus galdniecības darbarīkus. Skolēni darbojās ar slīmestu un noņēma kokam mizu. Pie ēveles katrs mēģināja noēvelēt dēli, bet no skaidām izveidoja rotājumus – sirsniņas, putniņus, bumbiņas. Bērniem bija arī iespēja zāģēt malku ar divroku zāģi, kas nebija viegli, jo ir jāprot sadarboties komandā. Skolēni arī izmēģināja abras grebšanu, kas tika atstāta skolā lietošanai.

Pēc labi padarīta darba tika piedāvātas arī izklaidējošas aktivitātes – koka tapiņu iesišana uz ātrumu, cīņa ar skaidu spilveniem, koka zivju makšķerēšana un koka vilciņu iegriešana. Protams, vislielāko sajūsmu izraisīja cīņa ar skaidu maisiem, stāvot uz baļķa. Aktīvi iesaistījās arī līdzjutēji, uzmundrinot cīnītājus un uzvarētājiem veltot aplausu vētru.

Nodarbību vadīja harizmātiski, enerģiski, ļoti atsaucīgi un ieinteresēti cilvēki, kas jau ar pirmajām minūtēm spēja pārliecināt jauniešus par šīs tēmas svarīgumu. Viņi runāja pietiekami vienkārši, skolēnu interesēm un uztverei atbilstošā veidā, stāstījumā iekļaujot daudz joku, atraktīvu atgadījumu no pašu pieredzes, atbildēja uz visiem jautājumiem.

Skolēni guva skaidru priekšstatu par to, ka koks bija neatņemama dzīves sastāvdaļa senatnē, un tāda ir arī šodien. Darbojoties kopā ar pieredzējušiem meistariem-koka amatniekiem, skolēni iepazina klasiskos koka apstrādes darbarīkus un paņēmienus – tradicionālas prasmes, kas ir daļa no nemateriālā kultūras mantojuma. Skolēni ne tikai redzēja, kā top koka dizaina vērtības, bet, pašiem līdzdarbojoties, kļuva ne tikai lietišķās mākslas patērētāji, bet arī tās radītāji, līdzautori.

  • Mums visām klasēm bija nodarbība par koku, kur pastāstīja daudz ko interesantu. Pēc tam mēs paši darbojāmies. Mēs varējām izmēģināt paši koku nomizot, tad vēl uztaisīt sirsniņu vai bumbu, vai arī putniņu. Un otrajā stundā mēs gājām skatīties filmu, kur rādīja, kā visu gatavo no koka. Kendija
  • Man patika, ka pasākuma pirmā daļa bija ārā, kamēr laiks bija silts, nevis lielajā zālē. Mēs darījām visādas aktivitātes, kuras daļa skolēnu nebija darījuši. Otrajā daļā bijām saspiesti vienā klasē, kur skatījāmies ļoti interesantu video. Beigās klasē mazliet trūka gaisa, jo saule spīdēja tieši  iekšā. Man viss patika un iesaku citiem. Elīza
  • Pasākums “Cilvēks, koks, kultūrvērtība” notika 10. septembrī. Man viss ļoti patika. Pamēģināju lietas, kuras pirmo reiz redzēju. Pirmo reizi redzēju slīmestu, tā ir ļoti ērta un parocīga lieta. Bija iespēja uztaisīt sirsniņu, bumbiņu un putniņu, es uztaisīju sirsniņu un putniņu. Vēl bija spēles – vilciņš, zivju ķeršana un tapiņu sišana. Pēc āra nodarbībām mēs gājām uz Vēsmas Bramanes klasi, kur skatījāmies filmiņu par to, kā taisa visādas lietas. Viktorija
  • Man viss ļoti patika. Man patika taisīt putniņu un sirsniņu. Vislabāk no spēlēm man patika zivju ķeršana. Tad, kad āra nodarbības beidzās, mums bija jāiet uz klasi skatīties filmiņu. Bija nedaudz garlaicīgi, nedaudz aizmigu, bet viss bija ļoti forši! Madara
  • “Cilvēks, koks, kultūrvērtība” man šķita aizraujoši. Superīgi vadītāji, jauka atmosfēra un super jaunas zināšanas. Mani šausmīgi iepriecināja tas, ka no koka bija iespēja izmēģināt dažādu veidu spēles, kas bija paredzēts gan mazajiem, gan lielajiem. Viss pasākums kopumā bija ļoti, ļoti aizraujošs. Noteikti vēlētos, lai mūsu skola būtu tikpat aktīva, radoša un pasākumu aizraujoša, jo katrā pasākumā es iegūstu kaut ko jaunu. Beāte
  • Mums bija nodarbība “Cilvēks, koks, kultūrvērtība”. Skolēnus sadalīja divās daļās. Pirmajā daļā mums bija iespēja apskatīt visādus instrumentus, ar kuriem apstrādā koku. Otrajā daļā mums rādīja filmu. Manuprāt, tā bija diezgan interesanta, jo bija izmantoti visādi skaņu efekti. Kopumā man patika un ieguvu jaunas zināšanas, taču kokapstrādes tēma mani ļoti nepiesaista! Krista